Case

TCO / Framtidens 99 mäktigaste

Hur kan vi bygga relationer med framtida makthavare och stärka bilden av den svenska modellen och kollektivavtalet? Det var utmaningen TCO kom till oss med. Utmaningen vi gav oss själva var: Hur tilltalar man på bästa sätt framtida makthavare som i högsta grad är medvetna om i vilka sammanhang de syns och hur det påverkar deras status?


Strategi och aktivitet:

Unga makthavare tycker om att synas och höras, men bara i seriösa sammanhang. De vill känna sig betydelsefulla och gärna bli uppmärksammade av andra med makt. De umgås ofta med andra personer i målgruppen och påverkar varandra. Denna insikt och dessa drivkrafter blev utgångspunkten i vår strategi: samla målgruppen och låta dem prata om sig själva. Från att vara en intern to do-lista kommunicerade vi listan som sådan – och gjorde det åtråvärt att vara med på den som. Att vara en av de 99 viktigaste makthavarna som kommer att definiera framtidens jobb. I ett första steg släpptes hela listan, utan ranking. Därefter anordnades ett mingelevent där de 10 viktigaste makthavarna presenterades och enkätfrågor ställdes, med fokus på framtidens arbetsmarknad. TCO var på plats för att lyssna, inte predika.

Resultat:

TCO lyckades uppnå sitt mål med att få kontakt med och lyssna på värdefulla åsikter från unga makthavare. 50 procent av den önskade målgruppen kom på eventet och 9 av dem som fanns på topp 10-listan var på plats och besvarade enkätfrågorna. TCO fick två timmar att prata, lyssna och ta in åsikter och uppfattningar från målgruppen. De nådde 548 710 personer genom twitter.

Har vi väckt ditt intresse? Kontakta oss så berättar vi mer om den här och andra utmaningar vi ställts inför.