Case

IOGT-NTO / Alkoholstör

Hur kan vi få politikerna att skärpa lagstiftningen kring alkoholreklam, samtidigt som vi inte vet vilka politiker som har kvar jobbet efter valet?  IOGT-NTO vände sig till oss för att få hjälp att formulera sin valfråga. Och för att få en kampanj som drev den.



Strategi och aktivitet

Vi visste inte vilka av politikerna som skulle ha kvar sina jobb efter valet. Därför var strategin att inte bara vända sig till toppolitikerna, utan till alla politiker på valbar plats. 5 000 personer fick en enkel fråga: Ska lagstiftningen för alkoholreklam skärpas? Vår utgångspunkt var att alkoholreklam stör. Det ledde till konceptet Alkoholstör, gestaltat av en animerad fisk (stör). Fisken blev symbol för kampanjen och huvudrollsinnehavare i en animerad musikal som drev med alkoholindustrin. Filmen spreds i sociala media med uppmaningen till var och en att ställa frågan om alkoholreklam till (minst) en politiker. Frågorna skickades med färdiga mejl och allt drevs via kampanjsidan alkoholstör.se. Parallellt skapade vi Alkoholstörningsjouren där man enkelt kunde anmäla alkoholreklam. Humorfaktorn var hög.

Resultat

Frågan skickades 25 000 gånger till politikerna. Sex av ministrarna i den nya regeringen fick frågan – och lovade att skärpa lagen. En av dem var Gabriel Wikström, den nya folkhälsoministern. Antalet anmälningar av alkoholreklam ökade med 800 procent. Och framför allt, nya riktlinjer för alkoholreklam klubbades. Kampanjen vann guld och silver i de politiska kampanjernas Oscars-gala i USA, Pollie Awards, i kategorierna Best use of humour respektive Best use of Internet.

Har vi väckt ditt intresse? Kontakta oss så berättar vi mer om den här och andra utmaningar vi ställts inför.